Friday 15 July 2011

5. Penentangan Musyrikin, Hijrah ke Habsyah dan Boikot

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.

Para pengunjung yang dikasihi,
Assalamualaikum dan Selamat Datang! ^_^

Dalam entri kali ini, kita akan menyambung perbincangan tentang Sirah Kehidupan Nabi Muhammad SAW. InsyaAllah, kita akan teruskan dengan bermulanya penentangan para musyrikin Quraisy terhadap Dakwah Baginda SAW.

Mari kita sama-sama mengambil pelajaran!

A. Penentangan Musyrikin
   
1. Musyrikin Quraisy merespon Dakwah Baginda dengan keras dan ingin bertindak ke atas Rasulullah SAW, namun Abu Tolib melindungi dan enggan menyerahkan Baginda kepada mereka.

2. Selepas mereka beredar, Abu Tolib meminta Rasulullah SAW agar mengendurkan dakwahnya. Namun, Baginda menjawab:

“Demi Allah, wahai bapa saudaraku! Jika mereka letakkan matahari di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku agar aku tinggalkan urusan ini, sekali-kali aku tidak akan tinggalkannya, sehinggalah Allah memenangkannya atau aku binasa kerananya!”

3. Selepas peristiwa itu, musyrikin semakin hebat menyakiti Rasul SAW dan orang Islam. Sehingga ada sahabat yang syahid diseksa dalam usaha mempertahankan keimanan mereka. Di antaranya ialah Sumayyah RA dan Yasir RA.

4. Apabila melihat keteguhan orang-orang mukmin, musyrikin membuat keputusan untuk berunding dengan Nabi SAW. Mereka menawarkan harta sebanyak mana yang Baginda mahu, atau melantik Nabi SAW sebagai raja mereka. Namun, semuanya ditolak oleh Baginda SAW.

'Ibroh (Pengajaran dan Pedoman):

Walaupun musyrikin menyeksa dan menindas orang-orang mukmin, namun mereka tetap teguh dengan akidah mereka. Ini adalah bukti kejujuran iman dan keikhlasan keyakinan mereka.

Ia juga menunjukkan ketinggian jiwa dan ruhani mereka. Orang-orang Mukmin menganggap kesakitan dan kematian di jalan Allah sebagai satu kerehatan serta ketenangan yang akan menghantar mereka kepada redha-Nya. 

Da’I hendaklah mengambil berat pada kaum kerabatnya dan berusaha mengislahkan mereka. Jika mereka menolak, Da’I sudah ada perlepasan daripada tanggungjawab itu.

Sebaik-baiknya, keluarga dijadikan pendokong dakwah yang utama, atau sekurang-kurangnya tidak menentang dakwah. Penolakkan Baginda terhadap tawaran Quraisy buktikan kebenaran dan kesucian dakwah yang dibawanya. Dakwah Islam tidak berorientasi keduniaan. Da’I lebih redha dengan Allah dan syurga-Nya daripada segala pangkat, kemegahan dan harta dunia.
 

B. Hijrah ke Habsyah.

1. Melihat kedegilan dan penyeksaan berterusan Quraisy terhadap orang-orang Islam, Nabi SAW menganjurkan agar para Sahabat RA berhijrah ke Habsyah.

2. Sabda Baginda SAW kepada Sahabat RA:

“(Bagaimana) kalau sekiranya kamu keluar ke bumi Habsyah? Di sana ada seorang raja yang tidak menzalimi sesiapa yang tinggal di negerinya. (Kamu tinggal di sana) sehinggalah Allah menjadikan untuk kamu jalan keluar kepada kesulitan kamu ini.”

3. Seramai 12 orang lelaki dan 4 orang perempuan berhijrah buat kali pertama ke Habsyah. Selepas pengislaman Umar dan kejayaan Islam, mereka pulang semula ke Makkah. Tapi, tidak lama kemudian mereka pergi semula ke Habsyah bersama orang-orang Islam yang lain. Kali ini seramai 83 orang lelaki dan 11 orang wanita telah berhijrah.

'Ibroh (Pengajaran dan Pedoman):

Apabila Jamaah dalam bahaya (nyawa atau ancaman fitnah kepada pegangan akidah) Da’I mesti sediakan tempat yang selamat daripada percerobohan golongan batil tersebut. Perintah berhijrah ke Habsyah sebanyak dua kali juga menunjukkan ikatan agama sesama golongan beragama (samawi).

C. Pemboikotan.
  
1. Selanjutnya musyrikin bertindak memboikot Rasulullah SAW, Bani Hasyim dan Bani Muttolib. Musyrikin sepakat tidak berjual beli, bernikah dan bergaul dengan mereka. Juga tidak menerima sebarang pendamaian.

2. Pemboikotan ini berlangsung selama 2 atau 3 tahun. Nabi SAW dan orang-orang yang bersama Baginda berhadapan dengan kesulitan yang sangat teruk hasil pemboikotan tersebut.

3. Namun, boikot tersebut berjaya diakhiri dengan usaha tokoh-tokoh Quraisy yang rasional.

'Ibroh (Pengajaran dan Pedoman):

Golongan pendokong kebatilan tidak mudah menyerah kalah kepada pendokong kebenaran. Setiap kali usaha mereka gagal, mereka akan mencipta pelbagai cara untuk menentang kebenaran. Dan penentangan ini akan berterusan hinggalah kebenaran itu mengalahkan kebatilan.

Wallahu a'lam. Insya Allah, kita sambung semula perbincangan di entri akan datang! ^^

http://jomtarbiyah.blogspot.com/

Rujukan:
Bahagian 2, Sirah Nabawiyah: Durus wa Ibrar, Dr Mustafa As-Syibaie

No comments: