Friday 15 July 2011

3. Perlantikan Muhammad SAW Sebagai Rasul.

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.

Para pengunjung yang dikasihi,
Assalamualaikum dan Selamat Datang! ^_^

Dalam entri kali ini, kita akan menyambung perbincangan tentang Sirah Kehidupan Nabi Muhammad SAW. InsyaAllah, kita akan teruskan dengan detik-detik awal penurunan wahyu kepada Baginda SAW. 

Mari kita sama-sama mengambil pelajaran!

A. Wahyu Pertama.
   
1. Jibril datang membawa wahyu pertama kepada Rasulullah SAW ketika Baginda berusia 40 tahun. Peristiwa ini berlaku pada hari Isnin, 17 Ramadhan.

2. Imam Bukhari meriwayatkan daripada Aishah RA:

Perkara pertama yang mula-mula berlaku kepada Rasulullah SAW ialah mimpi baik semasa tidur. Baginda hanya bermimpi melihat ia datang seperti cahaya subuh. Kemudian ditimbulkan kepada Baginda rasa cinta untuk berkhulwah.

Baginda pun berkhulwah di Gua Hira’. Baginda beribadah di dalamnya untuk beberapa malam sebelum pulang untuk menemui keluarganya bagi mengambil bekalan untuk khulwah seterusnya. Kemudian Baginda kembali lagi menemui Khadijah RA, mengambil bekalan yang seumpamanya. 

Sehinggalah wahyu kebenaran diturunkan kepada Baginda ketika berada di Gua Hira’. Malaikat (Jibril) datang menemui Baginda seraya berkata, “Bacalah!” Baginda berkata, “Aku tidak tahu membaca.”

Baginda menceritakan:

Maka dia memegang dan menutupi aku sehingga aku merasa kepenatan. Dia berkata lagi, “Bacalah.” Maka aku berkata, “Aku tidak tahu membaca.” Maka dia memegang dan menutupi aku untuk kali kedua sehingga berasa penat.

Kemudian dia melepaskan aku. Dia berkata kembali, “Bacalah.” Maka aku berkata, “Aku tidak tahu membaca.” Maka dia memegang dan menutupi aku untuk kali ketiga.

Kemudian dia melepaskan aku seraya berkata:

“Bacalah dengan Nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Al-‘Alaq 96: 1 - 5)

'Ibroh (Pengajaran dan Pedoman):

Bila Allah ingin mendorong seseorang hamba-Nya berdakwah kepada kebaikan dan pengislahan, Dia mencampakkan ke dalam hati, rasa benci kepada kesesatan dan kerosakan yang dilakukan oleh masyarakat.

Dalam konteks Nabi SAW, Allah ilhamkan kepadanya rasa cinta untuk berkhulwah dan beribadah kepada Allah SWT. Ini sebagai proses pembersihan dan persediaan ruhani untuk memikul bebanan Risalah.

3. Setelah peristiwa di Gua Hira’ itu, Baginda SAW terus pulang ke rumah dalam keadaan gementar. Nabi SAW mendapatkan Khadijah RA lalu berkata, “Selimutkan aku, selimutkan aku!”

4. Nabi SAW menceritakan apa yang berlaku dan berkata, “Aku bimbangkan diriku.” Lantas Khadijah RA berkata, “Tidak mungkin! Demi Allah, Allah tidak akan sekali-kali menghinamu. Kamu menyambungkan silaturrahim, menanggung pihak yang lemah, memberi pendapatan kepada yang tidak berharta, memuliakan tetamu dan menolong mereka yang benar.”

5. Khadijah RA bersama Nabi SAW menemui Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul Uzza (sepupu Khadijah). Beliau seorang pendeta Nasrani yang sudah tua dan buta. Beliau boleh menulis dalam bahasa Ibrani dan menuliskan Injil dalam bahasa ini.

6. Setelah mendengar cerita Rasulullah SAW, Waraqah berkata: “Dia adalah Namus (pembawa wahyu, Jibril) yang pernah turun kepada Nabi Musa AS. Alangkah baiknya kalau aku masih muda remaja dan kuat. Semoga aku masih hidup ketika kaum kamu mengusirmu keluar.”

7. Lalu Rasulullah SAW bertanya, “Adakah mereka akan mengusir aku keluar?” Dia berkata, “Ya. Tiada seorang lelaki yang datang membawa seperti apa yang kamu bawa, pasti akan dimusuhi. Sekiranya aku sempat dengan hari itu, aku akan menolongmu semampuku.”
8. Tidak lama kemudian Waraqah meninggal dunia. Sementara wahyu pula terhenti buat seketika.

'Ibroh (Pengajaran dan Pedoman):

Nabi Muhammad SAW tidak bercita-cita menjawat tugas kenabian dan tidak pernah mengimpikannya. Jika Baginda bercita-cita peroleh kenabian, pasti Baginda tidak takut dan gementar ketika terima wahyu.
 
Nabi SAW hanya mendapat kepastian Kenabiannya setelah melihat datangnya Jibril AS, juga setelah ditegaskan oleh Waraqah bin Naufal.

Wallahu a'lam. Insya Allah, kita sambung semula perbincangan di entri akan datang! ^^

http://jomtarbiyah.blogspot.com/

Rujukan:
Bahagian 2, Sirah Nabawiyah: Durus wa Ibrar, Dr Mustafa As-Syibaie

No comments: